Zkratka MVP – Význam a využití v online světě

Vojtěch Bruk

Slyšeli jste již někdy o MVP? V tomto článku se dozvíte, jaký má význam a jak jej využít v online světě.
zkratka mvp

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

MVP znamená v angličtině minimum viable product, což lze dle Wikipedie přeložit jako minimální životaschopný produkt.

Zkratka MVP se používá i pro most valuable player, česky nejužitečnější hráč (například v NBA), nicméně tento článek bude věnován prvně zmíněnému významu.

Hlavní smysl MVP

Filosofie MVP by se dala shrnout tak, že nikdo nedokáže odhadnout co bude mít úspěch, proto je nejlepší danou věc otestovat.

Možná si myslíte, že máte skvělý nápad na podcast, který by bavil tisíce lidí a s klidem by vás uživil. Nemáte nicméně studio, mikrofon a budget na související PR. Škoda…

Řada lidí by v tomto momentě zastavila a nápad uložila “do šuplíku” = odložila na nikdy.

MVP optika to však vidí jinak.

Nevadí, že nemáte kapitál, stále máte možnost produkt otestovat. A pokud test vyjde, můžete ve snaze pokračovat a postupně věc vylepšovat.

Jinými slovy můžete nahrát první tři díly podcastu na mobil, vyvěsit je na svůj Facebook a Instagram a zjistit jakou budou mít zpětnou vazbu.

Třeba to nikoho nezaujme. Třeba to však zaujme řadu lidí a vy můžete získat oprávněný dojem, že jste možná na něco “kápli”.

Hlavní problémy a nevýhody MVP

Minimální životaschopný produkt nemá žádné nevýhody v pravém slova smyslu. Většina nevýhod je spíše psychologických:

  • Musíte čelit možnosti neúspěchu
  • Musíte jít s kůži na trh (což je těžké)
  • Řada lidí, kteří nikdy nic nevytvářeli, filosofii MVP nerozumí a budete muset “odignorovat” jejich zpětnou vazbu

Tyto nevýhody jsou však lehce převáženy výhodami, které minimum viable product má.

Hlavní výhody MVP

  • Potřebujete minimální zdroje, abyste mohli produkt otestovat,
  • od začátku jste v kontaktu s realitou,
  • nepromarníte kapitál na věci, která je od začátku odsouzena k neúspěchu,
  • budete rychlí, a díky rychlosti zvládnete za stejný čas řádově větší počet iterací, čímž exponenciálně zvýšíte šanci na konečný úspěch.

MVP se pak doplňuje skvěle také s Lean Canvasem, což je jakýsi minimalistický framework pro vytvoření podnikatelského/produktového plánu na jedné stránce.

Pokud začnete vyplněním Lean Canvas a budete pokračovat tvorbou MVPs vaše naděje na úspěch proletí stropem.

Slovo závěrem

Svět je neefektivním místem. Díky tomu ale také vzniká obří prostor z neefektivity těžit a nabízet nová, efektivnější řešení.

Pokud jste však podnikaví a chcete maximalizovat vaši šanci na úspěch, je určitě dobrý nápad přistoupit k věci systematicky.

MVP je k tomu skvělým nástrojem.

Pokud mi nevěříte, klidně se můžete pustit do internetové králičí nory a podívat se, kolik světových produktů začínalo jako minimální životaschopný produkt.

Lidé okolo (obzvláště v Česku) nebudou pro vaši snahu často oplývat pochopením, ale možná odměna za to určitě stojí.

Dejte mi v komentářích vědět, napadá vás nějaký způsob, jak byste mohli MVP využít v rámci vašeho podnikání?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

LinkedIn
Twitter
Facebook