Tvorba webu od začátku do konce

Vojtěch Bruk

Abyste mohli uvažovat o webu komplexně, sepsal jsem průvodce tvorby webových stránek. Věřím, že bude pro vás přínosem.
tvorba webu

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

Tvorba webových stránek je komplexní úkol. V tomto článku se podíváme na to, jaké máte možnosti, jak mezi nimi vybrat a na co si dát pozor.

Potřebujete vůbec webové stránky?

Touto otázkou začněte. Neironicky. Zeptejte se, jaký cíl chcete, aby vám vaše nové webové stránky splnily a následně se zamyslete, jestli nejde dosáhnout daného cíle nějak jinak a lépe.

Občas zjistíte, že nejde.

Jindy však chcete psát blog, abyste mohli sdílet své zážitky z cest se svými známými. Když se zamyslíte, jestli jde daného cíle dosáhnout jinak, napadne vás, že můžete využít (do začátku) blogovací platformu Medium a máte po starostech.

Zlaté pravidlo tvorby webové stránky za mě tedy je:

“Pokud se jí můžete vyhnout, tak se jí vyhněte”.

Velice často se mu však vyhnout nemůžete (benefity vlastních stránek vítězí).

Jaké tedy máte možnosti?

S kým se do tvorby webu pustit?

V dnešní době existuje řada nástrojů, s kterými si zvládnete vytvořit web sami, svépomocí. ****To je první možnost.

Pokud chcete tvorbu outsourcovat, můžete oslovit freelancera (člověka na volné noze) nebo agenturu.

Všechny tři možnosti mají svá pro a proti. Pojďme si je v rychlosti rozebrat.

Kdy se pustit do tvorby webu svépomocí?

Máte čas + máte chuť se učit + nepotřebujete profesionální výsledek

Ideální pro: testování trhu, hobby projekty, rychlé “prototypování”

Jak se pustit do tvorby webu svépomocí?

  1. Nejdříve se rozmyslete, jestli bude váš web na nějaké platformě pro tvorbu webů (MioWeb, Wix), nebo si jej postavíte na WordPressu třeba pomocí Elementoru.
  2. Budete si potřebovat vybrat doménu a tu si zaregistrovat. Osobně používám k registraci domén Wedos.
  3. Pokud se rozhodnete pro platformu třetí strany (viz bod 1) nebudete muset řešit hosting. Pokud se rozhodnete pro stavbu na WordPress, budete potřebovat i hosting. Osobně mám z levnějších variant dobrou zkušenost s Váš hosting.
  4. Následně si určete styl stránek. Vyberte barvy. Vyberte písmo. Pokud nevíte, jak na to, klidně se inspirujte (avšak nevykrádejte!) na podobných/vašich oblíbených platformách.
  5. Další částí procesu by měl být návrh struktury webu tzv. wireframe. Jestli vás slovo wireframe děsí, tak rozhodně nemusí. V podstatě jde jen o to si nakreslit strukturu webu a je druhotné, jestli ve Figmě, nebo na papír.
  6. Jakmile jste splnili předchozí kroky, čeká vás samotná stavba. Platformy mají zpravidla řadu návodů, jak je obsluhovat. Pokud se rozhodnete pro WordPress a Elementor – můžete mrknout na můj Elementor kurz zdarma, případně na nějaké z nespočtu anglických videí online.

Webové stránky, které vzniknou svépomocí nebudou dokonalé. Ani nemají být. Budou však dobrým odrazovým můstkem. Můžete váš nápad otestovat a jakmile uvidíte, že je o něj zájem, můžete si přizvat k ruce profíky.

Nicméně pokud je pro vaše podnikání/účel webová prezentace důležitá a máte rozpočet, doporučoval bych profesionální pomoci využít hned od začátku.

Stejně jako byste si nestavěli sami firemní kanceláře, pokud nemusíte, nestavte si (úplně sami) ani web. Vypadá to jednoduše, ale bez zkušenosti často určité věci přehlédnete a ty vás mohou časem dohnat.

Pokud nejde čistě o “hobby” projekt, tak bych vřele doporučil výsledek alespoň krátce zkonzultovat s nějakým freelancerem nebo agenturou.

Nicméně samozřejmě je lze pozvat do procesu od začátku… Otázkou je kdy.

Kdy se pustit do tvorby webu s freelancerem?

Máte představu, co chcete + čas na výběr freelancera + čas na následný dohled nad tvorbu

Ideální pro: projekty všeho druhu, s tím, že druhu projektu je třeba přizpůsobit i “druh” freelancera

Freelancer je pákou, kterou můžete přepákovat svou snahu a dosáhnout dramaticky lepších výsledků, než byste dosáhli sami.

Úroveň freelancerů a jejich odměny se dramaticky liší. Proto je nejen důležité dát si čas a práci s výběrem, hlavně byste si měli nejdříve ujasnit: co vlastně chcete a poptáváte.

Hodinová sazba freelancerů se může pohybovat v rozmezí 300 Kč – 6000 Kč a chcete se ujistit, že hledáte ve správné části této škály.

Jak se pustit do tvorby webu s freelancerem?

Jakmile víte, jestli hledáte nadšeného juniora, nebo ostříleného webového konzultanta, můžete se pustit přímo do výběru.

Druh a konkrétní doporučení pro výběr se budou zásadně lišit na základě toho, co přesně chcete.

Obecně neuděláte chybu, když začnete s hledáním na portále Na volné noze. Zaměřte se pak především na reference.

Neváhejte také kontaktovat zdroje, které referenci danému člověku udělily. Pokud jde o velký a důležitý projekt, ověření referencí se určitě vyplatí.

Kdy se pustit do tvorby webu s agenturou?

Máte relativně velký rozpočet + potřebujete agenturu (například abyste projekt prodali vedení, nemáte čas na projektové řízení skupiny freelancerů) + (chce se mi říci:)) znáte dobrou agenturu

Ideální pro: velké firmy, velké projekty

Jestli kvalita freelancerů variuje jako jarní počasí, tak kvalita agentur variuje jako cena vaší oblíbené obskurní kryptoměny.

Hodně.

Pokud si nedáte pozor, můžete se snadno dostat do smutné situace, kdy vám agentura fakturuje 2000 Kč za hodinu práce, kterou odvádí brigádník za 150 Kč, který se v dané problematice pohybuje pár týdnů.

S výběrem agentury byste si dle mého měli dát ještě mnohem větší práci, než s výběrem freelancera:

  • Oslovte a ověřte agenturní reference,
  • před tím, než se pustíte do práce, chtějte po agentuře odhad čísel (návratnosti) a pokud možno čísla z jiných, podobných projektů,
  • pokud máte tu možnost, najměte si někoho, kdo vám se zadáním pomůže,
  • před zadáním si prolistujte knihu Web ostrý jako břitva, která potenciálnímu zadavateli může ve výběru hodně pomoci.

Existuje spousta skvělých agentur. Těch hrozných však existuje násobně tolik. Ujistěte se, že věnujete čas výběru a maximalizujte šanci, že narazíte na tu dobrou.

Kolik webové stránky stojí?

Důležitá otázka. A jako u většiny důležitých otázek neuspokojivá odpověď: záleží…

Cena webových stránek se různí a to dramaticky. Pojďme se ale podívat na nějaký základní framework, jak o ceně přemýšlet.

Co dělá cenu webu?

Platíte-li za tvorbu webových stránek, platíte zpravidla za tři věci:

  • expertizu,
  • technické řešení,
  • přesahy.

A jelikož jsou všechny tyto tři věci poměrně těžké určit, doporučuji k problému přistoupit opačně.

Kolik si mohu za tvorbu webu dovolit utratit?

U prezentačních webů je jejich návratnost tvořena většinou počtem a hodnotou kontaktů, které web “vygeneruje” (tzv. leadů). Lead pak vzniká tím, že vás někdo přes web kontaktuje (proběhne konverze).

Z výše zmíněného pak lze odvodit jednoduchý vzorec, který vám může dát hrubou představu o tom, kolik peněz může nový web přinést.

počet konverzí (měsíčně) * hodnota konverze = měsíční návratnost webu

Pojďme se podívat na jednoduchý příklad:

Jsem květinářka a můj web měsíčně najde 150 lidí. 5 z nich si objedná květinovou výzdobu na svou oslavu. Na každé výzdobě mám čistý zisk 5 000 Kč. Výpočet pak může vypadat třeba takto:

*5 7500 Kč (5 **lidí ** * (5000 čistý zisk + 2500 hodnota kontaktu – zákazník se může vrátit, doporučit nás apod.) = 37 500 Kč které web měsíčně vygeneruje.

V čem je háček?

Můžete namítnout, že jde o hru naprostého hádání a jako takovou ji ani nemá smysl hrát.

Částečně souhlasím, nicméně věřím, že i když všechny proměnné odhadnete, jde o mentální cvičení, které stojí za to provést. Kdyby nic jiného, přinutí vás o vašem webu přemýšlet jako o zaměstnanci, nikoliv jako nákladu.

Navíc i nejhrubším odhadem vám vyjdou dost jiná čísla pokud jste pekař, realitní makléř, nebo prodejce luxusních dovolených.

Zkušený tvůrce (freelancer, agentura) vám navíc dokáže dát edukovaný názor, jestli je váš odhad reálný. Případně co bude potřeba udělat, kolik to může stát a trvat, abyste daného výsledku dosáhli.

Když se takto zamyslíte, budou vaše očekávání reálnější a přesnější než valné většiny zadavatelů. A tím se i dramaticky zvětší šance na úspěch.

Kolik stojí tvorba internetových stránek od jednotlivých poskytovatelů?

Obecně by se asi dalo říci, že agentura je dražší než freelancer (i když existuje spousta výjimek). Nicméně důležité je především přemýšlet nad cenou v kontextu užitku.

Co tím myslím?

Neporovnával bych absolutní ceny, protože nedostanete stejnou věc.

Porovnávat ceny webů je jako porovnávat ceny domů (u solidních dodavatelů), je to vždy něco za něco.

Můžete mít web od začínajícího mladíčka, který si za něj řekne 3500 Kč (nic proti nim, není to tak dávno, co jsem do této skupiny sám spadal).

Vy máte radost, kolik “jste ušetřili” a vidíte, že web i přináší nějaké kontakty, z čehož jste nadšení!

Ve slově “nějaké” je však zakopaný pes.

Je lepší web za 3500 Kč, který přinese měsíčně 10 klientů, nebo web za 100 000 Kč, který jich měsíčně přivede 20?

Odpověď je, že… záleží.

Primárně na hodnotě leadu (viz výše).

Věnujte tedy čas průzkumu trhu a ujistěte se, že existuje dobrá šance, že vámi vybraný dodavatel bude umět vytěžit potenciál vašeho webu na maximum.

Obecné rady pro výběr dodavatele

Podíváme se na 3 tipy, které byste měli dle mého s dodavatelem probrat ještě před tím, než se do tvorby webu pustíte.

A doporučuji na nich trvat.

1. Trvejte na tom, že si web budete umět sami upravovat

Pravdou je, že nikomu nezáleží na vašem webu tolik, jako vám. Jde o klasický příklad principle-agent problému, kdy jsou vaše zájmy lehce odlišné se zájmem agentur a freelancerů.

Proto bych vždy doporučil již od začátku nastavit spolupráci tak, že si budete schopni web upravovat sami – především přidávat články (a jeho tvůrce vám ukáže a naučí vás jak).

Hledat na Seznamu nebo Google měsíc po dokončení výraz Jak upravit stránky WordPress je noční můrou každého zadavatele.

Vyhněte se ji.

2. Mějte představu o rozvoji

Web samotný je jako restaurace uprostřed pouště. Nezávisle na kvalitě menu tam potřebujete dostat lidi. Opakovaně. Jak tedy praví přísloví: “dobrý web není nikdy hotový”.

Z vlastní zkušenosti odhaduju, že u opravdu úspěšných projektů byla tvorba webových stránek zhruba 20 % práce, rozvoj dalších 80 %.

Ať už tedy budete web rozvíjet s jeho tvůrcem nebo někým jiným, měli byste mít od začátku představu jak, kterým směrem a s kým to bude.

Tuto představu pak s poskytovatelem proberte ještě před tím, než se pustíte do práce.

3. Mějte cíle

Měřit úspěšnost webu je obtížné. Bohužel si nejde říct, že byste chtěli vaši investici do 4 měsíců zpátky a nechat na dodavateli “ať to nějak zařídí”.

Nicméně jak říká zase jiné přísloví: “Jistou cestou, jak nedosáhnout vašich cílů, je žádné cíle nemít”.

Zamyslete se tedy nad tím:

  • Kdo bude na web chodit,
  • jak jej najde,
  • co a proč by měl na webu udělat,
  • jak mu to usnadnit.

Možná to vypadá zdlouhavě, nicméně jde o skvělé mentální cvičení, které vám umožní přemýšlet o tvorbě webu v kontextu co je důležitější… Od začátku.

Závěrečné shrnutí

Vybrat dodavatele webu je náročný úkol. Jde však o úkol natolik důležitý, že se rozhodně vyplatí věnovat mu patřičný čas a úsilí.

Doufám, že vám článek pomohl nad zadáním tvorby webových stránek přemýšlet v novém kontextu.

A třeba dodal i nějaké stojné body, o které se budete moci opřít při výběru dodavatele vašich nových stránek.

Díky, že jste se dočetli až sem. A neváhejte mi dát vědět v komentářích – jakou zkušenost s výběrem dodavatele webu máte vy?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

LinkedIn
Twitter
Facebook