Sociální sítě – jak o nich přemýšlet a využít je na maximum

Vojtěch Bruk

Sociální sítě hýbou současným světem. Lidé je většinou vnímají jako pobavení, způsob, jak vyplnit čas. Lze vůbec ze sociálních sítí něco získat? A jak?
sociální sítě

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

Miluju mentální modely. Jde o nejlepší způsob, jak něco pochopit a zároveň vědět, jak nabytou znalost aplikovat. Širokých mentálních modelů je celá řada: Naval, Munger, Farnam street

Stále však cítím nedostatek mentálních modelů pro specifická odvětví.

Proto se dnes podíváme na mentální model, jak uvažovat o sociálních sítích. Protože jakmile člověk pochopí jednu, pochopí všechny…

Co sociální sítě jsou?

Sociální sítě jsou večírek. To je onen mentální model. Tuto myšlenku rozvádí její autor Russell Brunson v knize Traffic Secrets, ale pokusím se ji shrnout i tady.

Než se do toho však pustíme, rád bych pronesl důležité varování: tyto rady platí především pro lidi, kteří chtějí ze sociálních sítí něco získat – zákazníky, jméno, reputaci… Pokud je vaším cílem se jen pobavit, pravděpodobně nic z níže uvedeného nebudete potřebovat.

Pojďme na konkrétní doporučení.

1. Lidé, kteří mluví o sobě, jsou otravní

Nejvíce oblíbení lidé na večírku jsou ti, kteří baví společnost, dělají rozruch a svým způsobem tak trochu naplňují to, co ostatní lidé od večírku čekají.

Když někdo vypráví vtipnou historku z rande je to jiné, než když mluví o svém nemocném kolenu způsobem, že jej ostatní poslouchají, protože by jim přišlo neslušné odejít.

To je první základní věc: i když mluvíte o sobě, mluvte pro ostatní.

Bavte. Inspirujte. Sdílejte. A hlavně se vyptávejte, protože lidé velice rádi odpovídají.

2. Pochopte dress code

Vernisáž výstavy má jiné zákonitosti a dynamiku než technopárty. Stejně tak má TikTok jiné zákonitosti než Pinterest nebo Medium.

Pochopte dress code.

To, co je vítaným standardem na jednom místě, může být pěstí na oko na místě druhém. Tomu se chcete vyhnout.

3. Večírek není práce

Přijdu za vámi na večírku. Začnu mluvit o tom, že dělám weby. Vytáhnu ceník a začnu vám ukazovat, že ceny nejsou vlastně vůbec vysoké… Stále se bavíte?

Asi ne.

V lepším případě otráveně odejdete, v horším zažijeme drobnou slovní a možná i fyzickou konfrontaci.

Nicméně, já jsem pro nějaké businessové kontakty přišel.

Existuje nějaký alternativní přístup?

4. Pomáhejte a nic za to nečekejte

Stejná párty, jiný den. Dáme se do řeči. Řeknete mi, že prodáváte gumové nádobí, ale poslední dobou to není nic moc.

Zeptám se proč.

Protože vám lidé nechodí na web.

Zeptám se proč.

Protože jej nemůžou najít.

Příští hodinu budeme rozebírat, jestli používáte správně vyhledávací konzoli, jestli by nestálo za to založit si parasite SEO stránku, jestli jste si ověřovali, že lidé hledají vaše věci tak, jak byste je hledali vy…

Odcházíte s dvěma stranami poznámek a nadšením, že víte, jak situaci zlepšit.

Třeba vše aplikujete sami, zafunguje to a jen si na mě s radostí vzpomenete. Třeba bude s aplikací bojovat a ozvete se…

Šance na oboje jsou však drasticky vyšší, než kdybych za vámi přišel s ceníkem.

Když to tak je, proč to tak není?

Pokud je efektivní chovat se na sociálních sítích jako na večírku, proč to lidé a firmy nedělají?

Dobrá otázka. Důvody jsou dva:

  1. Spousta lidí to nevyzkoušela a netuší, o kolik lepší výsledky by jim podobný přístup mohl přinést
  2. Další spousta lidí a firem od sítí nic nečeká (možná rozptýlení?) a nemají tedy potřebu využívat je efektivně

Závěr

Osobně jsem přesvědčen, že pokud nepoužíváte sociální sítě k vydělávání peněz/budování jména, není potřeba je používat vůbec (necháte si messenger).

Negativa převažují pozitiva.

To je však můj názor. A navíc pokrytecký, protože stále používám i sítě, kde žádný obsah netvořím.

Dejte mi v komentářích vědět, jakou zkušenost máte se sociálními sítěmi vy.

A hodně štěstí na večírku!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

LinkedIn
Twitter
Facebook