SEO optimalizace pro vyhledávače – vše, co potřebujete vědět

Vojtěch Bruk

SEO je stěžejní součástí webu, a proto přijde vhod, když víte, jak funguje a co vše se SEO souvisí.
seo optimalizace

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

SEO je důležité. Ne však jako “popřát k svátku kolegovi z druhého patra”. SEO je důležité životně. Může sice působit zdlouhavě, nudně, komplikovaně, nicméně rozhoduje o vašem online (ne)úspěchu.

Proto stojí za to mu věnovat maximální pozornost. A časem zjistíte, že je to vlastně i celkem zábava. Obzvlášť když nese ovoce.

V tomto praktickém článku začneme několika nezbytnými definicemi a následně se podíváme na praktické tipy, které můžete využít ještě dnes a začít vaše SEO zlepšovat.

Co znamená zkratka SEO?

SEO znamená v angličtině “search engine optimization” – čili optimalizace pro vyhledávače. Odtud také pramení zdvižené obočí řady SEO konzultantů, když použijete spojení “SEO optimalizace” – jelikož slovo optimalizace je už ve zkratce SEO obsaženo.

A ano, opravdu to někomu vadí.

Osobně mi to přijde podobné jako když někdo mluví o “ROI návratnosti” s tím, že návratnost je už taky obsažena v té zkratce (ROI = return on investment). Myslím, že důležitější než forma je vždy obsah a je důležité, že všichni ví, co se myslí.

Nicméně jestli chcete působit edukovaně, tak se spojení SEO optimalizace raději vyhýbejte.

A co to SEO je?

Dle Wikipedie je SEO proces “zlepšování kvality a kvantity návštěvnosti webových stránek z vyhledávačů. SEO se zaměřuje na neplacenou návštěvnost (tzv. “přirozené” nebo “organické” výsledky), nikoli na přímou nebo placenou návštěvnost”.

Dále definice také zmiňuje, že neplacená návštěvnost nemusí pocházet jen z textových výsledků vyhledávání, ale také z vyhledávání obrázku, videí, akademických vyhledávačů, hlasového vyhledávání atp.

Když už víte, co je SEO, tak vás nepřekvapí, že SEO obsah by se dal zhruba definovat jako:

“Online obsah vytvořený za účelem dobrého umístění se ve vyhledávačích (jako je Seznam nebo Google). Tento obsah je obvykle optimalizován kolem konkrétních klíčových slov.”

Nicméně právě ona optimalizace může být často relativně zdlouhavá a náročná. Obzvlášť pokud nejste v oblasti SEO kovaní, může se snadno stát, že vás tento proces zahltí. A v horším případě dokonce odradí od tvorby obsahu úplně.

A to by byla velká škoda.

Obsah je král. To se ví. Podle HubSpotu firmy, které pravidelně publikují příspěvky na blogu, mají o 350 % vyšší návštěvnost stránek než ty, které obsah pravidelně nepublikují.

Malé firmy a živnostníci pak mohou zaznamenat ještě vyšší přínos pravidelného publikování, protože jim kromě návštěvnosti může přinést i pozici autority, přiblížení zákazníkům a svým způsobem i velkou konkurenční výhodu.

Publikovat je tedy lepší než nepublikovat. Bez debat.

Stačí tedy “jen” publikovat?

Ano i ne. Věřím, že pokud budete soustavně psát o jednom tématu, výsledky se dostaví. I za předpokladu, že jste o SEO v životě neslyšeli.

Vyhledávače jsou chytré.

Nicméně je to stejné jako házet šipky na terč se zavázanýma očima. Když jich hodíte, každý den 5, je velká šance, že na konci měsíce jich několik bude ve středu terče.

S otevřenými očima jich tam však bude mnohem víc.

A to je přesně SEO. Páka pro vaši snahu.

Jak tedy začít?

Přečtením a implementací tohoto článku.

Sepsal jsem tento pokud možno bezbolestný průvodce SEO, který má za cíl přidat do vaší tvůrčí aktivity pár SEO prvků, které budou mít masivní vliv.

Minimalismus > vyčerpání a přehlcení. Tak je tento návod pojat. Je také zaměřen především na tvorbu obsahu. A i když Google prohlásil, že obsah je EXTRÉMNĚ důležitý a jedním ze tří hlavních faktorů hodnocení, není jediný.

Pokud tedy obsah netvoříte a z nějakého důvodu nechcete, budete mít omezený užitek z tohoto průvodce. Nicméně většinu rad lze aplikovat i na web jako celek.

Mentální model pro SEO

Pokud chcete mít v čemkoliv úspěch, musíte to nejdříve pochopit. A neexistuje lepší způsob, jak něco pochopit, než skrze mentální modely.

V SEO jich je celá řada: SEO jako sad, SEO jako maraton a našli byste desítky dalších.

Osobně přemýšlím o SEO pomocí dvou modelů, jeden je vhodný pro hobby projekty, v případě že se do něj chcete pustit sami, druhý je pak vhodný pro větší weby, kde na SEO může stát a padat úspěch celého businessu.

SEO jako pasivní investování

Pokud jste se někdy zajímali o pasivní investování (jednou měsíčně pošlete peníze zpravidla do nějakého fondu, kde se vám následně zhodnocují) pravděpodobně jste si zapamatovali několik jeho zásad:

  • Výsledky jsou exponenciální. Nejdou vidět hned, ale v čase budou díky skládanému úroku mnohem větší, než byste čekali
  • Základem je pravidelnost a odstranění emocí ze hry. Jeden z nejefektivnějších způsobů jak investovat je věnovat se na začátku průzkumu, vybrat si správného brokera, kvalitní ETF s minimálními poplatky a následně si nastavit trvalý příkaz a každý měsíc titul dokupovat. Ať už je situace na trhu jakákoliv.
  • Jde o obří páku. Tuto páku můžete nejefektivněji využít pokud s ní začnete co nejdříve a budete ji používat dlouhodobě.

Všechny výše zmíněné zásady lze aplikovat i na SEO. Pokud chcete zvýšit vaše šance na úspěch, vytvořte si SEO rutinu (klidně na základě tohoto článku) a následně se já jen řiďte.

Nečekejte rychlé výsledky. Naopak. Buďte jako investor, který ví, že výsledky jsou exponenciální, nicméně si je také dobře vědom toho, že na začátku je každá exponenciála v podstatě placka.

Udělejte si ze SEO stejnou rutinu jako z čištění zubů a uvidíte, že vás výsledky ohromí.

Co když však chcete hrát SEO na vyšší úrovni?

SEO jako management fotbalového týmu

Máte svou hlavu a sen. Být majitelem/manažerem hvězdného fotbalového týmu. S takovou pozicí se pojí řada benefitů, slávy, peněz…

O tom víte. Nicméně momentálně jste ve vaší vesnici a musíte postavit první jedenáctku, se kterou se přihlásíte do ligy.

V tomto příměru jsou “hráči” ve vaší jedenáctce články, případně stránky. Čím lepší hráči, tím lepší ligu můžete hrát. Můžete je tradovat s konkurencí. Prodávat. A hlavně celý tým (vaše stránky) roste úměrně tomu, jak rostou jeho hráči.

Jako před manažerem/kou před vámi bude stát na začátku několik výzev:

  • Postavit základní 11 (vytvořit základní stránky a články, které budou moci soutěžit s konkurencí)
  • Posoudit kvalitu týmu, zázemí, finance a přihlásit váš celek do správné ligy (obtížnost klíčových slov a relativní autorita domén s kterými budete soutěžit)
  • Postavit v rámci vašich možností co nejlepší realizační tým (SEO nástroje, copywriteři, linkubuildeři, atp.) a ten patřičně nadchnout pro společný úspěch.
  • Nastavit kvalitní tréninkový program (psaní a optimalizace článků)
  • Udělat rutinu hodnocení výsledků (rutinní SEO analýza obsahu, výsledků kampaní apod.)

Jakmile toto všechno uděláte, začíná sezona.

Nicméně namísto jednou týdně se díky internetu hraje nepřetržitě 24/7. Tím lepší infrastrukturu budete potřebovat.

Následně vás čeká spousta práce. Jakmile však začnete drtit vaše soupeře, vyhrajete váš okresní přebor a můžete postoupit výš.

Vyšší liga je opět těžší, nicméně odměna za její výhru je násobná.

A i když to nebude hned, tak po několika letech tvrdé práce se můžete vypracovat z FC Dobřichovice na PSG.

Je to dlouhá cesta, ale zkuste si to představit… myslíte, že byste jí litovali?

Tento článek se zaměří spíše na přístup “SEO jako pasivní investování”, nicméně i pokud je vám bližší přístup “SEO jako managování fotbalového týmu” věřím, že zde najdete řadu užitečných věcí.

SEO jako pasivní investování – jde tím vůbec zbohatnout?

Jde. Osobně jsem přístupem, který v zápětí představím, dosáhl řady zajímavých výsledků. U málo hledaných výrazů zpravidla jeho implementace stačí na umístění na první stránce Google.

U více hledaných výrazů je pak přinejmenším dobrým startem a lze na něm stavět.

Možná máte stránky, které se na důležitá klíčová slova ve vyhledávačích vůbec nezobrazují. Možná máte tyto stránky roky a nad SEO snahou jste zlomili hůl.

Nevidět výsledky je frustrující.

Obzvlášť když vezmeme v potaz, jak náročný proces tvorba obsahu se zaměřením na SEO je.

Cílem tohoto článku je představit vám jednoduchý proces, pomyslné SEO čištění zubů, které nezabere pro každou stránku více než 15 minut a dosáhnete díky němu překvapivě dobrých výsledků.

Nevěříte? Zkuste to!

I pokud jste skeptičtí, zkuste to. V horším případě ztratíte 15 minut a napíšete mi: “Já jsem to říkal(a)! – a budete mít dobrý pocit z toho, že jste měli pravdu.

V lepším případě se přesvědčíte, jak málo občas stačí k razatnímu zlepšení výsledků.

Vyhrajete tak jako tak.

Pilíře našeho SEO procesu

  • Příprava a plán
  • On-page rutina
  • Off page rutina

Na všechny tři oblasti se v zápětí podíváme. Předtím je ale důležité zodpovědět si zásadní otázku:

Jak začít se SEO optimalizací a mít s ní úspěch?

Postupně.

To je odpověď ve kterou mám 100% víru.

Nenechte se tedy zahltit. Je to jako se cvičením. Níže vám představím osvědčený a funkční cvičební plán. Sestavil jsem jej minimalisticky v duchu “za minimum času, maximum výsledků”.

Nicméně vaše možnosti znáte jen vy.

Pokud zvládnete plán následovat celý, je to skvělé. Pokud, z různých důvodu ne, vezměte si z něj jen to, co vám dává osobně smysl a dělejte to pravidelně.

Protože pravidelnost se vždy vyplatí.

Příprava a plán

Na podmáčeném, křivém kopci kvalitní dům nepostavíte. První je tedy potřeba kopec vysušit a vyrovnat plochu, na které plánujete stavět.

V SEO světě to znamená primárně technická příprava vašeho webu.

Pro účely tohoto článku, budeme předpokládat, že máte WordPress web. Pokud máte web jinde, zkuste tipy určené pro WordPress smysluplně aplikovat na vaší platformě.

Instalace pluginu RankMath

RankMath je přední WordPress SEO plugin. Pokud máte Yoast SEO klidně u něj zůstaňte, kvalitou jsou si pluginy velice podobné.

Pokud nemáte ani jeden, nainstalujte si rovnou RankMath, který si můžete nastavit podle článku Jak nastavit RankMath.

Jen samotné nastavení RankMath a jeho intutitivní používání udělá divy.

Napojení Google Search Console

Google search console je jakýsi administrátorský panel pro zobrazování výsledků vašich stránek ve vyhledávání.

Napojení je intuitivní a jednoduché a hlavně jej můžete provést “na kliknutí” za pomoci již zmiňovaného RankMath.

https://images.surferseo.art/83aad3d1-74d8-4c49-a41e-71a8635e5ae8.png

Jen pak dole nezapomeňte kliknout na uložit.

Následně se do Search Console na jejich stránkách přihlaste a ujistěte se, že si konzole načetla sitemap.xml (viz čas 15:40 ve videu, jak nastavit Rank Math).

Také ručně odešlete všechny stránky, které se zatím ve vyhledávačích nezobrazují. To také pomůže, pokud se váš článek nezobrazuje v Google.

Také doporučuji napojit Bing webmaster tools a Seznam webmaster tools. I když tyto vyhledávače nenavštěvuje zdaleka tolik lidí jako Google, určitě jejich napojením nic nezkazíte.

Optimální SEO tvar vašich URL

Nastavte ve WordPress, aby se vaše adresy zobrazovaly v základním tvaru. Toho dosáhnete cestou: Nastavení → Trvalé odkazy. Klikněte na formát “Název příspěvku” a dole uložte změny.

https://images.surferseo.art/99fec647-671d-4788-860a-9b4b4950f8dd.png

Pozor! Toto je nejlepší dělat před tím, než se do tvorby webu pustíte. Pokud na něm již máte desítky či stovky článků, změnou url přijdete o zpětné odkazy, pozice ve vyhledávačích a může to způsobit i nesrovnalosti přímo na stránkách.

Pokud se však přesto pro změnu tvaru url rozhodnete (často to může dávat smysl), je pak důležité nastavit přesměrování ze starých adres na adresy nové. K přesměrování můžete využít opět RankMath.

Kromě základního tvaru je také dobré myslet na další věci, se kterými se můžete seznámit v rámci článku Jak by měly vypadat url adresy stránek.

Oprava technických chyb

Největší smysl mi dává následující postup:

  1. Nechat nějaký online nástroj udělat SEO audit
  2. Na základě doporučení z auditu chyby opravit/nechat je někoho opravit

Způsobů, jak provést SEO audit je celá řada. Osobně na menší weby (do 100 stránek) používám audit od SEMrushe, který je do této velikosti zdarma.

Pokud používáte jakýkoliv jiný nástroj (Collabim, MarketingMiner, atp.), s velkou pravděpodobností nabízí možnost auditu také. Pro pokročilejší uživatele je skvělou volbou Screaming Frog.

Případně lze najít také spoustu stránek, které vám vytvoří SEO audit zdarma. I když nebude audit dokonalý, stále bude lepší než žádný audit.

Rychlost

Rychlost je jeden z faktorů umístění ve vyhledávačích. Přičemž rychlost vašeho webu můžete snadno a zdarma zjistit na stránkách Google PageSpeed Insights.

Osobně bych se snažil dosáhnout skóre alespoň 50+ a to jak na desktopu, tak na mobilu. Snažit se mít 100 a 100 je asi zbytečné, pokud nejste obří web nebo eshop, který by z takové optimalizace mohl mít velké benefity.

Obecně platí, že nejvíc váš web zpomalují obrázky. Pokud se tedy zaměříte na jejich optimalizaci, věřím, že jen tento krok váš web rapidně zrychlí.

Plugin typu WP Rocket pak dokáže s rychlostí na většině WordPress webů udělat také divy.

Pokud nejste technický tip, nebo nemáte čas se optimalizací zabývat, vřele doporučuji tento úkol na někoho outsourcovat.

Profesionál vám zrychlí web za pár hodin a cena nebude nijak drastická. Pokud byste se však do zrychlování chtěli přeci jen pustit sami, můžete si pro inspiraci přečíst třeba můj článek Jak zrychlit WordPress web, případně jak zrychlit Elementor web.

Tvorba obsahu

Jakmile máte web technicky doladěn, můžete se přesunout na tvorbu a optimalizaci obsahu. Plochu máme srovnanou a odvodněnou a můžeme položit základy.

V této části se podíváme na tři základní věci:

  • Jak vybrat klíčová slova, okolo kterých by se měly vaše stránky a obsah točit
  • Jak pravidelně publikovat obsah
  • Jak obsah optimalizovat, aby byl pro SEO co “nejpřátelštější”

Jak vybrat klíčová slova

Než se do něčeho pustíte, měli byste provést tzv. analýzu klíčových slov. Přičemž jsem přesvědčen o tom, že hlavní je, aby vás tato část nepřehltila.

Proto si myslím, že ani nepotřebujete nic speciálního.

Pokud nemáte obří a profesionální projekt, úplně v pohodě si vystačíte s našeptávačem Google, našeptávačem Seznam a platformami Sklik a Google Ads, které vám umožní prozkoumat hledaná klíčová slova zdarma.

https://www.vojtechbruk.cz/wp-content/uploads/2022/08/5.1-1024x464.png

Také rád používám nástroj Marketing Miner, který vám ukáže ve verzi zdarma 10 “příbuzných klíčových slov (včetně vyhledávatelnosti) na základě slova, které do něj zadáte.

https://images.surferseo.art/842c32ed-a292-439a-9428-a6dc33bca8a1.png

Přesný návod, jak si za pomocí Google a Seznam nástrojů zdarma vytvořit minimalistickou analýzu klíčových slov se můžete dočíst v článku Jak zjistit hledanost klíčových slov.

Relevantní klíčová slova si zapište do Google tabulky (nebo někam, kde je najdete) a hurá na další krok.

Doporučuju mít slov alespoň 50 a zároveň se ujistit v Marketing Mineru, že ani jedno z těchto slov nemá hledanost 0.

Jak s klíčovými slovy naložit?

Máte tabulky s 50+ slovy a jejich hledaností. Následně bych doporučil vytvořit si sloupec využití, kde si napíšete, kde dané slovo využijete.

Nejčastější využití bude v článku nebo na stránce.

Nejprve bych vytvořil stránky. Ty jsou tím pověstným základem, pro váš dům. Články jsou pak cihly.

Vytvořil bych a otextoval hlavní stránky vašeho webu (případně optimalizoval ty stávající pro daná klíčová slova).

V tomto vám hodně pomůže RankMath. Jen do něj zadejte klíčové slovo (slova), pro které chcete danou stránku optimalizovat a držte se jeho doporučení.

https://images.surferseo.art/6cc3585b-6641-42f9-af00-4b7704bef168.png

Jakmile budete mít vytvořeny a zoptimalizovány stránky, pustil bych se do článků.

Jak na psaní SEO článků

Nejprve si vytvořte seznam článků, které napíšete. To můžete udělat jednoduše tak, že se podíváte na vaši analýzu klíčových slov a zamyslíte se, jaký článek by se na dané klíčové slovo hodil.

Na obrázku níže se můžete podívat, jak jsem na základě rychlé analýzy klíčových slov vymýšlel články pro svou výzvu “100 článků, 100 dnů”.

https://images.surferseo.art/521ddc06-ab8b-4aa2-b541-24965ffbc5ab.png

Dané články se nakonec mohou jmenovat úplně jinak, nebo je ani nemusíte vytvořit.

Důležité však je, že nikdy nebudete mít tvůrčí krizi, jelikož když sednete za počítač a budete chtít o něčem psát, tak budete vědět o čem.

A navíc jako bonus využijete vaši analýzu klíčových slov.

Pokud si jako většina lidí myslíte, že pravidelnost publikování pro vás bude největší překážkou, můžete si přečíst článek Jak neustále produkovat nový obsah.

Důležité je si především uvědomit, že

Dovolit si publikovat průměrný obsah je prvním krokem k tomu tvořit obsah skvělý.

A nemít na sebe přehnané nároky. Editovat a vylepšovat se dá vždy, později a za chodu.

Pokud si pak chcete s články dát opravdu záležet, můžete si přečíst článek Jak psát přátelsky pro SEO .

On-page optimalizace článků je dalším krokem. Stejně jako u stránek, doporučuju řídit se doporučeními RankMath, což pro solidní on-page optimalizaci bohatě stačí. Osobně se snažím mít RankMath skóre alespoň přes 50.

Pokud nepoužíváte WordPress, můžete se poohlédnou po nějakém optimalizačním SEO checklistu online.

Primárně je důležité zaměřit se na:

  • Smysluplnou hierarchii nadpisů (pouze jeden! nadpis H1 a ostatní nadpisy v hierarchické struktuře)
  • Použití hlavního klíčového slova v H1 nadpisu, meta deskripci a url
  • Dostatečná délka příspěvku (700+ slov)

Pokud budete tvořit články pravidelně a zaměříte se na těchto několik věcí, uvidíte, že budete mít úspěch.

Obzvláště pokud se zaměříte i na poslední část optimalizace a tou je prolinkování stránek a získávání zpětných odkazů.

Prolinkování stránek (interní linkbuilding)

Prolinkujte na svých stránkách, co můžete. Tak zní ve zkratce jedna z nejefektivnějších SEO rad vůbec.

Sami vidíte, že z tohoto článku odkazuji na spoustu ostatních článků z mého webu. Jakmile budete mít napsané nějaké množství článků udělejte to samé. Potěšíte Google a zlepšíte si pozice.

Navíc je to i vysoce praktické pro uživatele.

Pokud chcete tuto radu posunout ještě na vyšší úroveň, tvořte linky systematicky. Jedním z velice efektivních SEO postupů je napsat velký a rozsáhlý článek snažící se kompletně pojmout nějaké téma (tento článek například téma SEO) a následně napsat desítky příbuzných, menších článků, které třeba rozvádí jeho jednotlivé části.

Jelikož pak ze všech “menších článků” odkazujete na článek hlavní, Google si to toho všimne a časem se to projeví i v pozicích a dohledatelnosti článku velkého.

Také se nebojte odkazovat na cizí weby, jak radí Martin Matějka. Váš obsah bude užitečnější, relevantnější a Google si toho všimne.

Získávání externích odkazů (externí link-building)

Sociální média

Sdílení obsahu na sociálních sítích je v kontextu SEO spíše šlehačkou na dortu vaší snahy. Na to, jaký vliv mají odkazy ze sociálních sítí vliv na SEO, panují v komunitě neustále diskuze.

Osobně se domnívám, že linky ze sociálních sítí na SEO vliv mají. Přinejmenším díky nim Google pozná, že jsou vaše stránky živé a něco se na nich děje. A živé věci Google rád.

Nicméně i kdyby odkazy ze sítí vliv na SEO neměly, stále půjde pravděpodobně o jeden z vašich nejlepších zdrojů návštěvnosti – obzvláště pokud začínáte.

Vřele tedy doporučuji váš obsah na sociálních sítích propagovat. Jestli přemýšlíte, jak na to, aby to bylo co nejméně náročné, můžete se podívat na článek Jak na propagaci obsahu na sociálních sítích.

Získávání odkazů z cizích webů

Této aktivitě se říká linkbuilding a čím více kompetitivní klíčová slova cílíte, tím více se mu budete muset věnovat.

Začal bych tím, že bych sebral ovoce, na které lze snadno dosáhnout, přičemž jak získat jednoduché zpětné odkazy se dočtete v článku Jak získávat zpětné odkazy.

Pokud bych článek shrnul, tak je především důležité:

  1. Odkazovat na svůj web ze všech míst, kde máte profily (Sociální sítě, firemní katalogy, Google my business, Firmy.cz, univerzitní profil) apod.)
  2. Získávat odkazy z webů, které podporujete
  3. Napsat článek na míru (ať už jako guest post, nebo se jen zkusit kvalifikovat do sekce “napsali o nás”)
  4. Odkazy z referencí (Pokud jste někomu napsali referenci, zkuste se domluvit, aby byl při prokliku na referenci odkaz na vaše stránky)
  5. Strategická partnerství (Pokud máte možnost, můžete se spojit s někým příbuzným vašemu oboru a navzájem si linkově vypomoci – jen pozor!, pokud si linky přímo vyměníte, Google to může poznat a žádného efektu se nedočkáte, nejlepší jsou tedy jednosměrné odkazy.
  6. Nákup odkazů (tímto jsem se nikdy přímo nezabýval, nicméně existují platformy jako například White Press, kde můžete odkazy poptat. Také můžete samozřejmě oslovit majitele stránek na přímo.)
  7. Využití propadlých domén (s touto formou linkbuildingu momentálně aktivně experimentuji, koncepce je jednoduchá –> sledujete oborové domény, které mají autoritu a uvolní se a následně na nich postavíte nový web, z kterého máte zpětné odkazy – technicky jde o lehce náročnější verzi, nicméně i když vám s tímto někdo pomůže, tak se to může královsky vyplatit.)

A to by bylo ohledně SEO optimalizace pro vyhledávače prozatím vše.

Článek je dlouhý. Vím. A zdaleka není vyčerpávající. Vím.

Snažil jsem se shrnout to hlavní, abyste věděli, jak a kde můžete započít vaše SEO snahy tak, aby to mělo maximální naději na úspěch.

Dejte mi tedy prosím v komentářích vědět – jakou zkušenost máte se SEO vy? A jak se vám doposud daří naplňovat vaše cíle?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

LinkedIn
Twitter
Facebook