Podívejte se novou případovku z dokončeného webu Barbara Conana!
Přejít

Online marketing – jak dát o sobě světu vědět (2023)

Vojtech Bruk
Vojtěch Bruk
Tvůrce profitabilních WordPress webů

Online marketing pro vás může být velkým přínosem. V tomto článku vám jej představím a nabídnu pár tipů.

online marketing

Ať už jste živnostnice, malá firma nebo korporát, s největší pravděpodobností chcete využít síly internetu k tomu, abyste dali světu vědět o tom, co děláte.

To je online marketing v kostce.

Slovo “marketing” má možná nepříjemnou pachuť, o kterou se zasloužili různí podvodní konzultanti, nepříliš schopné agentury a podobně, je však důležité nevylít s vaničkou i dítě.

Marketing je řemeslo a to jak (ne)dobře se provozuje, může snadno rozhodnout o osudu daného podnikání.

V tomto článku se pokusím marketing představit a ukázat, že online marketing lze provádět:

  • poctivě,
  • kvalitně,
  • a dlouhodobě udržitelně

Hlavním cíle je však ukázat, že marketing není jen buzzwordem 17letých online TikTok podnikatelů, nýbrž činností, které je třeba se věnovat s maximální pozorností a vážností.

Co je online marketing?

Online marketing je soubor aktivit, které vedou k vytvoření povědomí a zájmu o vaše podnikání/produkt u (především nových) zákazníků.

Proč je marketing těžký?

Protože existuje konkurence. Když jste jediní, kdo danou věc dělá, marketing se stává o řád jednodušší.

Proto je možná jedním z nejlepších marketigových tahů se po vzoru Navala produktizovat a zabývat se něčím, pro co máte specifické předpoklady a co vám přijde jako zábava, ale ostatním jako práce.

Možná si říkáte, proč sem tahat filosofii. Nicméně pokud se nad odstavcem výše upřímně zamyslíte, uvidíte, že během chvilky dokážete vymyslet řadu velice akčních kroků.

Nejlepší cesta, jak si ulehčit marketing, je soutěžit s co nejmenší konkurencí.

Co je cílem online marketingu?

Dle mého je cílem online marketingu, aby lidé, kteří hledají to, co nabízíte, našli. A aby to našli u vás, nikoliv u konkurence.

Slovo našli zde pak má širší význam. Nejde jen o to, aby lidé na váš produkt/řešení narazili, často je také důležité, aby se vám povedlo vysvětlit jeho benefity, přesvědčit, že jste lidem solidním partnerem a že se jim vyplatí jít s vámi do transakce.

Že našli.

Řada lidí bere za cíl marketingu “prodat věc kterou nabízíte” – komukoliv, jakkoliv, kdekoliv.

A i když lze ve vodách přesvědčování nabrat řadu inspirace pro vaše aktivity, je extrémně důležité neplést si marketing s manipulací.

Jak vypadá dobrý marketing ze strany provozovatele/vás?

Jde o udržitelný soubor aktivit, které vás neodvádí od vaší hlavní práce a pomocí efektu složeného úročení ústí v to, že stále více lidí z vaší cílové skupiny ví o tom, co nabízíte.

Věřím, že především pro malé a střední firmy by měl být marketing jako čištění zubů.

Aktivita, která

  • není složitá,
  • nezabere příliš času,
  • ale věnujete se ji pravidelně, a díky tomu nese výsledky.

Hlavním poselstvím přirovnání je kontinuita.

Marketing není sendvič. Není rychlý, jednoduchý a ani si jej nekoupíte na benzince.

Spíše je to pěstování fíkusu. Stačí dodržovat pár základních pravidel, a výsledky se dostaví.

Přesto však není lehké udržet si toto nastavení v praxi a stačí se podívat kolem sebe a zjistíte, že velká část vaší konkurence se pravděpodobně marketingu nevěnuje, především ne nijak šťastně.

Nečistí si zuby.

A to je pro vás obří příležitost.

Paretovo pravidlo

Paretovo pravidlo říká, že 20% činností přinese 80 % výsledků. Jak však správně poukazuje Nassim Taleb, jde mnohem více o princip, než přesná čísla.

V reálném světě – obzvláště na internetu, může být disproporce ještě větší a 5 % aktivit může klidně vygenerovat 90 % výsledků.

Proto rád začínám minimalisticky a koncentrovaně:

  • jeden kanál,
  • zvládnutelná frekvence,
  • jeden nekomplikovaný plán obsahu.

Když se do toho člověk takto pustí, získá zpětnou vazbu a bude vědět mnohem lépe, kam svou další snahu směřovat.

Koneckonců zkuste to a uvidíte :).

Nicméně díky zaměření se a koncentraci je důležité vybrat si způsob propagace, který ma naději na úspěch. Proto věnujte dostatek času výzkumu a nebojte se nechat si někým poradit.

Kolik stojí online marketing

Záleží. Vždy je to něco mezi zdarma (váš čas) a miliony měsíčně.

Proto bych otázku převrátil a ptal se, jaký máte potenciální kapitál na marketing a jak tento kapitál co nejlépe využít.

Dobrý marketing by měl na sebe časem vydělat, takže pak budete moci do marketingu zpět investovat i to, co vám vydělal.

Začal bych v malém, využíval iterací, vyhodnocoval data a postupně se přizpůsoboval.

Nějak to dopadne.

Jak začít s online marketingem?

Prakticky. To je hlavní. Vymýšlení, plánování, koumání – to vše má své místo, nicméně dokud si neušpiníte ruce reálnou zkušeností, nebudete vědět nic.

Začněte sami

Ať už máte čas se online marketingovým aktivitám věnovat sami, nebo čas nemáte a budete si hledat někoho na pomoc (ať už freelancera nebo agenturu), měli byste si o marketingu alespoň něco málo zjistit.

Svět je totiž plný lidí, kteří když uvidí, že o marketingu nic nevíte, tak nebudou váhat a vezmou vás na hůl.

Bohužel.

Nejlepší zdroje o online marketingu

Z českých blogů doporučuji Na volné noze a další brzy doplním.

Sám jsem napsal pár článků o zajímavých oblastech marketingu, přičemž bych doporučil především: Co je Inbound marketing a MVP.

Nicméně o online marketingu existuje i řada skvělých knih. doporučil bych pak především tři.

Tři knihy o online marketingu, které byste si měli přečíst

https://www.melvil.cz/wp-content/themes/melvil/static/images/ukaz-co-delas/book.png

Ukaž, co děláš

Tato kniha Austina Kleona (autora Kraď jako umělec) je skvělým frameworkem především pro menší firmy a jednotlivce, kteří chtějí svoji činnost lépe a více zpropagovat.

Kniha je čtivá, praktická a řeší zásadní otázku: “Jak se propagovat, i když nejste zrovna extrovertní typ?”.

Otázku řeší prakticky, takže si odnesete i spoustu akčních tipů.

https://bookshop.vshcdn.net/page-two-books-inc-/1-page-marketing-plan_id5391951.jpg

One page marketing plan

Nenechte se odradit nevzhledným obalem ani angličtinou, jde asi o nejlepší knihu o marketingu, kterou jsem kdy četl (mohl jsem jich přečíst něco mezi 15 a 30).

Kniha je čtivá, jednoduchá, praktická a vysoce funkční.

Snažím se k ní pravidelně vracet a mohu opravdu vřele doporučit.

https://m.media-amazon.com/images/I/51T-sMqSMiL._AC_SY780_.jpg

Lean Startup

Lean startup není ani tak knihou o marketingu jako o podnikání v digitální době.

Kniha vám dá představu jak se pohybovat rychle, efektivně a levně. Jak měřit úspěch. Ale především jde o framework, jak nad podnikáním přemýšlet.

A to vám pomůže jak v marketingu, tak v podnikání samotném.

Hlavní oblasti online marketingu a jak vnímám jejich důležitost pro začátečníka

SEO

Možná jste si již všimli, pro SEO mám slabost. Osobně bych tedy SEO doporučil klidně hned od úplného začátku.

Spoustu práce budete schopni v rámci optimalizace pro vyhledávače zvládnout sami a když se budete věnovat správné práci (s tím vám pomůže třeba konzultant), tak uvidíte, že budete mít i skvělé a hlavně trvalé výsledky.

Výsledky v SEO nicméně trvají, což spoustu lidí odradí.

Další věc, kterou mám na SEO rád…

Přečtěte si můj souhrn z letošní panelové diskuze ????SEO není o klíčovce, SEO je o tom jít lidem naproti.

Sociální sítě

Sociální sítě vnímám jako tržiště, kde se lidé překřikují a snaží vás nahnat k svému stánku.

Jakmile se však setmí, lidé se rozejdou a vaše snaha zůstane téměř zapomenuta, zítra je třeba začít zase.

Tím jsou sítě zrádné.

Skvěle ilustrují přísloví: dobrý sluha, špatný pán.

Osobně si myslím, že se jim obzvláště ze začátku příliš věnovat nemusíte. Pokud se jim věnovat chcete, vyberte si jednu (tu nejrelevantnější pro váš business – pro tyto stránky jsem si vybral LinkedIn, pro řadu jiných projektů třeba Pinterest) tu pochopte a na ní buďte.

Jakmile zvládnete jednu, můžete přidat další. Nenechte se však zahltit. I když použijete všemožné nástroje na plánování příspěvků, tak aktivně spravovat 8 sociálních sítí je práce na plný úvazek, nikoliv marketingové čištění zubů.

Proto tedy buďte s přidáváním sítí opatrní.

Affiliate marketing

Affiliate marketing můžete zkusit využít z obou stran. Ať už jako prodávající nebo dát ostatním lidem možnost být affiliaty pro váš business.

Pokud však nejste v affiliate světě zběhlí, nebo vaše podnikání na affiliate v základu nestojí, klidně bych nechal tuto větev aktivit na později.

A spíše zkusil zajistit strategické spolupráce.

Strategické spolupráce

Nedoporučuji spolupracovat přímo s konkurencí, nýbrž s lidmi, kteří dělají vám něco příbuzného.

Například svatební DJ může spolupracovat se svatebním cateringem, penzionem, kde se svatby pořádají a svatebním fotografem.

Taková spolupráce je pak výhodná pro všechny strany a vřele doporučuji také spolupráce již od začátku vašeho podnikání vytvářet a nastavovat.

PPC

Neboli pay-per-click reklama je způsob marketingu, kdy si zaplatíte reklamu na stránky vašeho webu a ty se následně zobrazují lidem nahoře vyhledávačů. Na Googlu je poznáte díky malému nadpisu Ad.

https://images.surferseo.art/2256270a-f440-436d-a28c-cda8a0955163.png

SEO je způsob, jak se do vyhledávání dostat organicky, PPC je způsob, jak se tam dostat pomocí placené reklamy.

Doporučil bych PPC začínajícím projektům?

Nedoporučil.

Důvodů je několik. Hlavní důvod je, že PPC vnímám tak, že než začněte platit za reklamu, chcete mít jistotu, že to, co propagujete, funguje (web, produkt, servis). Nejdříve bych se tedy zaměřil na to, aby to fungovalo.

Druhým důvodem je, že PPC snahy opět nemají narozdíl od SEO nebo strategických spoluprací trvání v čase. Jakmile přestanete platit, reklamy zmizí.

PPC je ohromně mocný nástroj, nicméně jej potřebujete umět ovládat, analyzovat (využívat výsledky třeba i pro SEO) a hlavně mít velice dobrou představu o ceně prokliků a kontaktů z vašeho webu.

Což na začátku často nemáte.

Proto bych se osobně klidně pustil do PPC až časem.

Newsletter

Newsletter je srdcovka. Díky jeho efektivnosti, jednoduchosti nastavení a “pořizovací ceně” bych jej klidně doporučil ještě více než SEO.

Dle toho, co jsem měl možnost vidět umí být newsletter bestie.

A i když jej asi nevyužije každé podnikání, tak u řady z nich věřím, že to stojí alespoň za zkoušku.

Možná jste skeptičtí a říkáte si, že newsletter je

  • neefektivní,
  • staromódní,
  • reklamní emaily nikdo nečte…

V takovém případě je má jediná rada: Zkuste to. Nemáte co ztratit a spoustu lidí efektivita newsletteru překvapila, třeba překvapí i vás…

Nechte si pomoc s věcmi, které se opravdu vyplatí

Dělat si vše sám je dvojsečné. I když toho opravdu spoustu sami (nějak) udělat dokážete, vždy byste měli myslet na to, zda se vám vyplatí věnovat se dané činností více než vašemu jádrovému podnikání.

Především byste se ale měli ujistit, že se věnujete správné věci.

Sám proto rád využívám různých konzultačních služeb, třeba lidí z portalu navolnenoze.cz, protože jsem si měl mnohokrát šanci ověřit na vlastní kůži, že nechat si na začátku poradit je asi to nejlepší, co můžete udělat.

Slovo závěrem

Marketing může být kontinuální radost a zábava, obzvlášť pokud nese výsledky.

Nicméně to bude nějakou dobu trvat.

Proto se ujistěte, že nevyplýtváte síly hned na začátku, ale budete připraveni na dlouhý běh.

Marketing je maraton.

Doufám ale, že vám dal tento článek třeba nějakou inspiraci, jak jej zaběhnout lépe.

Díky, že jste dočetli až sem.

A dejte mi vědět v komentářích, jak to máte s online marketingem ve svém podnikání (zatím) vy?

Vojtech Bruk
O autorovi

Vojtěh Bruk

Baví mě prozkoumávat věci do hloubky. Proto píši tento blog. A taky se snažím svým klientům vydělávat co nejvíc peněz), to je druhý důvod.

Odběr novinek

Nechte si zasílat nejlepší a nejnovější články z blogu.

Newsletter simple
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů
Kurz zvýšení návštěvnosti banner

Často kladené otázky

Související otázky k článku.

Zeptejte se mě na cokoliv

Komentáře

Zanechte první komentář

Podobné články