Levný marketing: 5 tipů, jak ušetřit

Vojtěch Bruk

Marketing hýbe světem. Jeho optimalizace by proto neměla být zanedbána. Jak na ni ušetřit, aby jeho efektivita zůstala zachována?
Levný marketing

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

Firmy i jednotlivci čelí momentálně řadě výzev:

  • rostoucí náklady,
  • ochlazení poptávky,
  • nejistý výhled…

To vše vede k potřebě snižování a optimalizace nákladů.

V rámci této optimalizace je marketing dost možná jednou z prvních věcí, na které se budete chtít zaměřit.

V tomto článku se pak podíváme na to, na co myslet před tím, než se do toho pustíte a následně představím 5 tipů, které mi přijdou v rámci optimalizace nákladů nejvíce efektivní.

Připraveni?

Je dobrý nápad “šetřit” na marketingu?

Není. Optimální marketing by měl přinášet více peněz, než stojí. A šetřit na něčem, co multiplikuje vlastní náklady, je logicky nesmysl.

Nicméně často tomu tak není. A marketing vás stojí více, než přináší.

V takové chvíli může být dobrý nápad jeho cenu optimalizovat.

Níže najdete 5 nejlepších tipů, jak se do optimalizace pustit.

1. Začněte auditem

Nejprve si sedněte a sepište si všechny náklady, které do marketingu dáváte:

  • Tvorba a propagace obsahu
  • Správa sociálních sítí
  • Tvorba webových stránek, poplatky za jejich správu
  • Reklamy v offline světě
  • Vaše SEO snahy, případně výplaty SEO konzultantovi
  • Placená reklama, remarketing, retargeting

A další položky specifické pro váš druh podnikání.

Jakmile budete mít sepsané výdaje, sepište si také (alespoň odhadované) příjmy, které z daných aktivit pochází.

V žádném případě nejde o jednoduchý krok, nicméně jde o kvalitní základ optimalizace výdajů a výstup poslouží také jako skvělý kompas pro to, kam se vydat dále.

Pokud máte tým, který vám s auditem pomůže, můžete měření výkonnosti rozdělit na ještě drobnější části (jednotlivá klíčová slova, jednotlivé reklamní kampaně…).

Základem je, abyste měli představu co a jak (ne)funguje předtím, než se pustíte dál.

Pokud vás tlačí rozpočet, spíše se budete chtít zaměřit na optimalizaci a maximalizaci toho, co funguje, než se pouštět do nových experimentů. Nicméně abyste věděli, po čem se vám bude nejméně stýskat, je klíčové provést tento úvodní audit.

2. Zaměřte se na méně věcí pořádně

Jakmile máte představu o dosavadní výkonnosti, pusťte se do změn. Jednou z nejefektivnějších změn je pravděpodobně snížit počet aktivních marketingových kanálů, které používáte.

Osobně mám účty na všemožných sociálních sítích, řadě fór a obsah jsem tvořil také na řadu míst a platforem. Nicméně vím, že zdaleka nejefektivnější je psaní blogu a vytváření videí na YouTube.

Zbytek je zatím jen doplněk a rozptýlení. A i když ostatní účty mazat nebudu, rozhodně se nebudu nijak věnovat ani jejich rozšiřování.

Odolat okamžitému uspokojení

Řada marketingových aktivit, jako například SEO nebo psaní článků vyžaduje čas. Pokud se octnete v rozpočtové tísni, je pravděpodobné, že nebudete mít čas na to, než tyto věci začnou fungovat.

I tak však vřele doporučuju na ně nezanevřít. Klidně sáhněte po jiném kanálu/způsobu, který přinese výsledky hned, ale zároveň se k “dlouhodobým” věcem vraťte, jakmile to jen bude možné.

Je to jako prášek od bolesti. Sem tam jej použít ničemu neuškodí (spíše naopak), ale z dlouhodobého hlediska je vždy dobré usilovat o eliminaci zdrojů bolesti.

3. Využívejte nástroje zdarma

Divili byste se, kolik placených nástrojů lze nahradit alternativami zdarma. Alternativy většinou nabízí menší funkcionalitu a vyžadují více práce, nicméně hlavního cíle, pro který nástroj používáte, jimi dosáhnete.

Osobně například nemám momentálně zaplacený Ahrefs, ale díky jejich skvělým nástrojům zdarma, využívám jejich databáze téměř denně.

SEO nástroje zdarma jsou však jen jedním příkladem, jak ušetřit. Ať už používáte jakékoliv nástroje na cokoliv, podívat se, zda neexistuje nějaká jejich levnější alternativa, může rozhodně stát za to.

4. Recyklujte starý obsah

Tvořit nový kvalitní obsah je drahé. Nicméně bez nového obsahu na vás vyhledávače (a často i zákazníci) zapomenou a ve výsledku to pro vás bude “ještě dražší”. Jak z toho tedy ven?

Opětovné použití staršího obsahu je jedním z nejelegantnějších řešení. A pokud nějaký starý obsah máte, rozhodně vřele doporučuji vyzkoušet.

V případě článků jej stačí “jen” přepsat, aktualizovat a přidat pár obrázků a článek může v SERPu vyletět.

Takto upravené a aktualizované články pak můžete klidně propagovat, jako by šlo o články nové.

Druhým způsobem je pak přepracovat stávající obsah pro nové platformy. Namísto vymýšlení obsahu příspěvků pro:

  • newsletter,
  • Facebook,
  • Instagram,
  • Podcast…

můžete jen vzít stávající příspěvek a jeho obsah vykostit tak, aby seděl daným platformám. Nejen že tím ušetříte kopu času, ale pokud takto “zrecyklujete” obsah, který byl v minulosti úspěšný, je i dobrá šance, že bude úspěšný na nových platformách. Což by bylo u obsahu zbrusu nového těžké odhadovat.

5. Maximalizujte vaše reference

Ústní doporučení je jednou z [nejefektivnějších forem marketingu](https://www.invespcro.com/blog/word-of-mouth-marketing/#:~:text=Did you know word of,brand recommended by a friend.). I když to však všichni tušíme, málokdo se na tento druh marketingu zaměřuje pořádně. Přičemž existuje několik skvělých způsobů, jak tento zdroj maximalizovat.

  • Nabídnout odměnu za doporučení – pokud máte tu možnost, snažte se poskytnout stávajícím zákazníkům incentivu, aby vás doporučili dále. Může jít o slevu, drobný dárek, nebo vyloženě finanční pobídku. Jen si dejte pozor, abyste to nepřepískli a zákazníci si nepřipadali pod tlakem.
  • Usnadnit a automatizovat proces získávání doporučení – Pokud máte profil na Google my business, ujistěte se, že zákazníkům posíláte link s možností přidání reference. To stejné můžete udělat i s profilem Firmy.cz. Jde o drobné věci, ale když je zautomatizujete, tak o nich nebudete ani vědět a jejich pozitivní efekt se nastřádá a v budoucnu vás výsledek příjemně překvapí.

Jádro věci spočívá v poskytování svým zákazníkům takový servis, že o vás nebudou moci nemluvit. Nicméně když už to děláte, můžete pozitivní dopad kvalitně odvedených služeb ještě znásobit.

Třeba pomocí dvou výše zmíněných tipů.

Slovo závěrem

Marketing je kreativní disciplína a jako taková nabízí příležitost v každé těžkosti. Období, které nás čeká, nebude nijak jednoduché. Pevně však věřím, že šanci na přežití podnikání lze znásobit, pokud se člověk na těžkou dobu připraví.

Optimalizace marketingu mi pak přijde stěžejní část této přípravy.

Dejte mi tedy v komentářích vědět, jak vidíte budoucnost vy?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

LinkedIn
Twitter
Facebook