5 principů, které zlepší vaše stránky

Vojtěch Bruk

Hledáte způsob, jak zviditelnit nebo obecně zlepšit vaše stránky? Zkuste se zamyslet nad uvedenými principy.
jak zlepsit stranky

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

Pozornost je nejcennější komodita online světa. Je však jako voda. Může přes vaše stránky protéct jako přes střechu při dešti, nebo se na nich usadit a vytvořit tůňku, která bude čerstvým zdrojem vláhy pro celé vaše podnikání.

Jak toho ale dosáhnout?

Jednoduše. Musíte vaše stránky přizpůsobit tomu, jak pozornost lidí funguje.

Žádné zázračné tipy nemám. Mám však principy, které se mi osvědčují a věřím, že by se mohly osvědčit i vám.

Principiální přemýšlení

Řada webů, které jsem pomohl vytvořit, má solidní návštěvnost. Generuje potenciální zákazníky a líbí se návštěvníkům i majitelům.

Asi bych klidně mohl ukázat screenshoty daných stránek, poradit vám, ať je “kreativně vykradete” a třeba by to i fungovalo.

Alespoň do té doby, než by to fungovat přestalo. Proto to neudělám.

Kdybychom parafrázovali africkou moudrost: “Nejde o ryby. Jde o to naučit se rybařit.”.

Proto se podíváme na principy, které dobré weby (dle mé zkušenosti) následují. Nejde o přikázání. Pokud váš web nesplňuje všechny z níže uvedených tipů, nezoufejte. Dost možná to není žádná katastrofa.

Máte-li však na stránkách části vyloženě v rozporu s tipy níže, vřele doporučuji zvážit změnu. Rychlou.

1. Princip – nemít cíl je nejjistější způsob, jak jej nedosáhnout

Pokud máte stránky, máte je z nějakého důvodu:

  • Prodávat
  • Mít hezkou online vizitku
  • Generovat e-mailové poptávky

To vše jsou legitimní cíle. A často budete mít cílů více. Je však extrémně důležité vědět, 1. jaký je váš hlavní cíl, 2. jaké další cíle budete díky tomu hlavnímu trochu ignorovat.

Na webu, stejně jako v životě, je to vždy něco za něco. Je třeba dělat kompromisy a rozhodovat se. Nelze se tomu vyhnout.

Jedině když budete mít dobrou představu o hlavním cíli vašich stránek, můžete jejich úspěch monitorovat, vyhodnocovat a posuzovat.

Přesto většina lidí netuší, jaký hlavní cíl by jejich stránky mohly mít nebo mají.

2. Princip – lidé si chtějí koupit lístek, ne se dívat na video o historii vašeho dopravního podniku

Nikoho nezajímáte. Pardon. Je to tak. Ale já taky ne, jsme v tom spolu. Není třeba věšet hlavu.

Důležité je, že lidé na vaše stránky přišli ze své, sobecké potřeby a tu potřebu si na nich potřebují naplnit:

  • Chtějí vás kontaktovat
  • Chtějí si koupit vaši knihu
  • Chtějí najít, kde máte prodejnu a jestli je otevřeno (i v neděli a o státním svátku?)
  • Chtějí zjistit, jestli máte, co hledají
  • Chtějí zjistit, kolik to stojí

Sto lidí, sto chutí. Nicméně na vaše stránky nechodí každý… Na vaše stránky chodí individuality, nicméně individuality, které mají často leccos společného, nejčastěji jde o:

  • problém/trápení
  • tužbu
  • zvědavost/zájem sycen konkrétním důvodem

Vždy byste si tedy měli představit kdo a proč na vaše stránky tak zhruba chodí. Tento mentální model se snažte mít na paměti celou dobu a stránky vidět jeho pohledem.

Slibuju, že spoustu věcí uvidíte jinak. Jasněji.

3. Princip – lidé nemají čas na rodinný oběd, natož na vykreslení vaši úvodní animace

Lidé nemají čas. Nebo jsou o tom přinejmenším bytostně přesvědčeni. Výsledek je stejný.

  • Pomalá doba načítání,
  • Nepřehledná grafika,
  • Navigace na neobvyklém místě

to vše jsou způsoby, jak dnešního online člověka ze stránek účinně vyhnat.

Každý majitel stránek by si pak měl uvědomit, že jakákoliv neobvyklá invence, zpestření nebo neintuitivní funkcionalita, kterou je třeba pochopit, dělá přesně toto: vyhání návštěvníky.

4. Princip – lidé na internetu nečtou, hledají

Lidé nečtou, skenují. Přizpůsobte váš web této skutečnosti. Nebojujte s ní.

Krátké úderné věty. Vizuální odlišení. Dobrá hierarchická struktura.

Pokud do 5 vteřin na vaší domovské stránce nepoznám, o čem vaše stránky jsou, máte problém.

Představte si, že vaše stránky jsou stánek s merchem (reklamními a upomínkovými předměty) na festivalu:

  • Z dálky půjde poznat, co prodáváte
  • Během pár vteřin se zorientuju ve vaší nabídce
  • Pokud mě něco bude zajímat, okamžitě mi odpovíte, necháte věc vyzkoušet, nasměrujete mě…

I když budu podnapilý, pouze s kreditní kartou u sebe a nebudu tušit, jakou mám velikost trička, pokud jste dobří prodejci, budu po 4 minutách z vašeho stánku odcházet v novém triku, spokojený.

Přesně tento zážitek chcete dopřát i lidem na vašich stránkách.

Text je jednou z nejúčinnějších možností, jak toho dosáhnout.

Dosáhněte toho.

To byly 4 základní principy, které se snažím mít na paměti u každého projektu. Co na ně říkáte? A přidali byste nějaké?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

LinkedIn
Twitter
Facebook