5 kreativních způsobů, jak získat nové zákazníky online

Vojtěch Bruk

Cílem řady webů je zisk nových zákazníků. Níže je uvedeno 5 způsobů, jak na to.
jak ziskat nove zakazniky online

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

Získat nové zákazníky je cílem řady webů, často však jejich majitelé po spuštění přemýšlí, jak na to. 5 způsobů níže se nám osvědčilo nejvíce.

1. Newsletter

Newsletter je dle mého stále zlatým grálem marketingu. Je pekelně efektivní, osobní a nesmrtelný. Určitě jsem lehce předpojatý, nicméně s ním mám tak dobré zkušenosti, že to jinak vlastně ani nejde.

Vyzkoušejte jej také a uvidíte.

2. Proaktivní oslovení

Tento způsob je vhodný především pro jednotlivce, menší agentury a obecně lidi řešící specifické problémy specifickým zákazníkům.

Přímé oslovení (tzv. cold outreach) má velmi špatnou pověst. Kdo by taky vychvaloval spamové emaily obsahující sdělení, že vám daná firma udělá nový web za poloviční cenu a jako dárek dostanete klíčenku. Víte, že email odešel na dalších 100 adres a pokud už se vám ve schránce octne, automaticky jej smažete.

Existuje však i jiný způsob. Zkusím vám jej ilustrovat na svém podnikání, což je tvorba webů.

  1. Průzkum – Nejdříve bych si zapsal všechna možná místa, kde bych lidem mohl pomoci. V případě webů bych si vybral odvětví + místo (například stavební společnosti + Brno) a udělal bych si seznam všech, kterým bych dle mého dokázal pomoci.
  2. Personalizované oslovení – Řada lidí posílá uniformní emaily, jelikož se domnívají, že “personalizovat” emaily stojí příliš času a práce. Mýlí se. Ano, nějaký čas to stojí. Nicméně nějaký čas stojí psát i emaily nepersonalizované – byť méně. Vždy jde hlavně o efektivitu. A i když trvá napsat personalizovaný email 10x (odhadem) déle, než nepersonalizovaný, návratnost může být klidně 100x1000x vyšší – obzvlášť když vezmeme v potaz, že v řadě odvětví (tvorba webu mezi ně určitě patří) může jeden jediný zákazník zaplatit celou outreachovou kampaň. Pojďme se podívat na čísla, která se pokusím, aby co nejvíce reflektovala mé zkušenosti a skutečnost. Dejme tomu, že prodáváte věc/servis, z které máte 3000 Kč zisk, když ji prodáte: Uniformní email —> doba napsání 2 hodiny —> posláno 100 adres (01:33 průměrný čas na jeden email) —> 2 % míra odpovědí —> 2 potenciální zákazníci —> s půlkou se domluvíme —> 3000 Kč zisk kampaně Personalizovaný email —> doba napsání kostry 2 hodiny + 10 minut personalizace každého (11,33 minuty jeden) —> posláno na 100 adres —> 40 % (když jsem zkoušel naposled) míra odpovědi —> 40 potenciálních zákazníků —> s půlkou se domluvíme —> 60 000 Kč zisk (2000 % / 200x rozdíl oproti nepersonalizované kampani). Čísla je vždy těžké odhadnout, nicméně jde o princip. Z mé zkušenosti se vždy personalizace královsky vyplatila. Pokud se vám nechce psát, doporučuju natočit krátká personalizovaná videa pomocí Loomu nebo alespoň využít software jako YAMM, Snovio nebo Lemlist a provést personalizaci emailů alespoň na úrovni dynamických polí. P.S. Spamové kampaně vám také mohou zkazit pověst a to jak v klasickém slova smyslu (lidé si to zapamatují a řeknou), tak v online smyslu (Google například zhorší doručitelnost vašich emailů na Gmailové schránky). Tyto skryté náklady “spamu” je také třeba mít vždy na paměti.

3. Navázání křížové spolupráce

Zjistěte se, kdo pracuje se stejným segmentem zákazníků jako vy, ale naplňuje jim jinou potřebu nebo řeší jiný problém.

Pokud máte firmu na pojištění aut, stejný segment ale jiný problém zákazníka řeší třeba autobazary, prodejci aut, půjčovny aut… To vše jsou místa s kterými můžete domluvit zajímavé a oboustranně výhodné spolupráce (tzv. win-win).

Pokud jste kadeřnice, můžete oslovit kosmetičku, wellnes studio nebo masážní salon. Pokud jste copywriter, můžete oslovit SEO speacialistu, webovou agenturu nebo překladatele.

Investovat energii a píli tímto směrem se rozhodně vyplatí.

  1. vymyslete si 3 odvětví se kterými byste mohli navázat křížovou spolupráci,
  2. vypište si 100 lidí/firem z daného odvětví se kterými byste rádi spolupráci navázali,
  3. oslovte je s nabídkou

Vypadá to jako hodně práce. A ano, můžu vás ujistit, že je to extrémně hodně práce. Nicméně pokud to zkusíte udělat, existuje solidní šance, že do konce své “kariéry”/života firmy nebudete mít nouzi o zakázky. V horším případě skončíte jen s pasivním trychtýřem potenciálních zákazníků.

To myslím za zkoušku celkem stojí.

4. Obsah

Obsah teď nebereme jako články, videa a propapagační materiály – tedy to, co je za obsah považováno běžně. Obsahem myslím spíše rady.

Pokud bychom se opět drželi příkladu mého podnikání, tak by pro mě asi bylo důležité být hlavně ve facebookových skupinách, jelikož právě tam řeší lidé problémy s webem asi nejčastěji.

Snažil bych se

  1. být co nejvíce nápomocný,
  2. skupiny pravidelně sledovat,
  3. nic lidem, kterým pomáhám přímo neprodávat.

Tento tříbodový checklist bych se pak snažil dodržovat také na všech dalších místech, kde lidé problémy řeší (fóra, živá setkání, diskuze pod YouTube videi apod.).

Dlouhodobě bych se snažil lidi také směřovat na svůj Discord, kde bych měl jistotu, že se mě můžou kdykoliv na cokoliv zeptat a navíc jde o platformu, kterou pak můžu využít i k tomu, abych dal světu vědět o tom, co dělám.

5. Dávat věci zadarmo

Na internetu (obzvláště na tom českém) je zatím stále spíše zvykem, že když už dostanete něco zadarmo, máte pocit, že to dárce opravdu bolí. Pokud nejde zrovna o slevový kupón, ale o nějaký obsah (ebook, kurz, emailová série) často to působí, že dárce opravdu bolí tyto věci dávat zdarma a podle toho také vypadají.

Často jsou krátké, neoriginální, neužitečné a celkově odfláklé. Dělejte to jinak. Předně si uvědomte, že zdarma, není nikdy nic.

Pokud vám lidé dají za “obsah zdarma” email, často vám dávají možnost, aby jste nakonec “vydělali” obsahem násobně, než kdybyste jej zaplatili přímo penězi.

Proto bych se do “obsahu zdarma” nebál investovat. Klidně masivně. Vždy se vám to vrátí.

Osobně jsem tuto strategii ozkoušel, když jsem dělal Adventní webovou výzvu, která mi dala spoustu hodin práce, ale pro lidi byla za email – což, jak jsem naznačil, rozhodně není zdarma.

Nicméně se mi to skvěle vyplatilo a vřele to doporučuji vyzkoušet, jelikož si myslím, že se to může vyplatit i vám.

Těchto 5 kreativních způsobů se mi vždy dobře osvědčilo. Dejte mi v komentářích vědět, jak vám připadají, případně jestli a jakou zkušenost máte se získáváním nových zákazníků vy!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

LinkedIn
Twitter
Facebook