6+1 tipů, jak docílit skvělé reference

Vojtěch Bruk

Reference slouží jako užitečný nástroj při podnikání. Seznamte se s několika tipy, jak získat skvělou referenci.
jak ziskat skvelou referenci

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

Reference jsou patrně nejlepším obchodníkem, kterého můžete pro vaše podnikání sehnat. Na co je však dobré myslet, aby byly reference opravdu efektivní?

Co je vlastně reference?

V kontextu webu referencí / recenzí / testimonialem obvykle myslíme odstavec lichotivého textu, který o vaší práci nebo produktu napíše klient.

V tomto článku se zaměříme spíše na reference u služeb.

O produktech napsal skvěle Ondřej Ilinčev na svém blogu. Pro freelancery pak napsal skvělý, praktický článek Robert Vlach na portálu Na volné noze.

Jaký je cíl reference?

Cílem je vystihnout silné stránky profesionála, typ a rozsah odvedené práce. Aby byla reference důvěryhodná je dobré, když se klient podepíše svým jménem, udá na sebe kontakt a fotografii.

Co definuje dobrou referenci?

  • Není ani příliš dlouhá, ani příliš krátká.
  • Je konkrétní.
  • Měla by dávat tušit rozsah práce.
  • Je pozitivní.
  • Je napsána jednoduchým jazykem, bez složitých/pro danou oblast specifických slov.

Kdy požádat o referenci?

O referenci požádejte, jakmile je práce hotová a váš klient je spokojený, nebo dokonce nadšený. Zavolejte mu, abyste mu poděkovali, nebo mu napište krátký e-mail a zeptejte se, zda by vám nenapsal krátkou referenci.

Napsat někomu referenci není malá věc. Nepředpokládejte to automaticky. Dejte lidem najevo, že pokud vám referenci napíší, budete si toho opravdu vážit.

Udělejte si z tohoto postupu zvyk. Bohatě se vyplatí.

Jak na reference trošku vyzrát?

Získat referenci, obzvláště kvalitní, není jednoduché. Nicméně je to natolik užitečné, že o to rozhodně stojí za to usilovat. Jak si tedy k dobré referenci trochu dopomoci?

Tip 1: Nabídněte něco na oplátku

Napsání reference zabere čas. Dotyčný na vás navíc vsadí své jméno a svým způsobem se za vás “zaručí”.

Pokud tedy můžete, snažte se dotyčnému tuto námahu a riziko nějak vykompenzovat:

  • Nabídněte krátkou konzultaci
  • Poskytněte mu krátké video nebo návod, jak se starat o váš výstup
  • Pošlete mu klidně malý dárek (např. láhev vína)

Tip 2: Upravte ji

Vaši klienti jsou srdeční a poctiví lidé, ale obvykle to nejsou copywriteři. Nebojte se referenci přepsat. Nic tam nepřidávejte. Text pouze udělejte jednodušším, čistším a přímějším. Následně diplomaticky požádejte klienta o souhlas s tím, abyste novou verzi používali.

Tip 3: Použijte tříkrokový vzor

Osobně se u svých referencí snažím držet frameworku Briana Deana z Backlinka.

Framework je velmi jednoduchý.

Pokud oslovíte klienta, aby vám poskytl referenci, požádejte ho o odpověď na tyto tři otázky:

  1. Jaké to bylo před vaší spoluprací?
  2. Jaké to je po vaší spolupráci?
  3. Co by řekl(a) vašemu budoucímu možnému klientovi?

Tímto postupem získáte mimořádně silnou referenci. Pravděpodobně ji budete muset trošku zeditovat, ale výsledek bude stát za to.

Tip 4: Nenuťte se do toho

Z každého projektu referenci nezískáte. Je to v pořádku. Nebojujte s tím.

Možných důvodů pro tento fakt je několik:

  • Nedosáhnete nejlepšího výsledku, jaký si lze představit,
  • Klient nesnáší poskytování referencí,
  • Zadání je špatné, klient není s výsledkem spokojen.

Často referenci získáte, občas ne. Důležité je to nelámat přes koleno.

Tip. 5: Získejte celé jméno, fotografii a kontakt

“Spolupráce se mi líbila, moc děkuji!” Jan N.

Připadá vám taková reference důvěryhodná? Je to lepší než nic, ale ne o moc… Pokud je to možné, snažte se referenci doplnit o:

  • foto klienta
  • jméno
  • kontakt

Cílem je, aby byla reference důvěryhodná.

Když například necháte klienty psát vám doporučení přímo do Google my busines / na Firmy.cz, nejen že bude doporučení v základu důvěryhodnější (jelikož je na extérní platformě), zároveň taky často automaticky získáte celé jméno, fotku a občas i kontakt.

Tip 6: Pokud spolupracujete s kolegy, požádejte je o doporučení také

Pokud jste na volné noze, nebo pracujete jako součást týmu, setkáváte se i řadou dalších profesionálů.

Svatební fotografka se setkává s cukráři, květináři, DJs… IT projektová manažerka se zase setkává s progamátorkami, IT architektami a grafičkami…

Pokud vám spolupráce s kolegy vyhovuje, napište jim referenci. Často vám laskavost oplatí (pokud jsou spokojení také) a můžete získat skvělé doporučení.

Rozhodně záleží na oboru, ale v řadě profesí může být pro laika reference od kolegů mnohem důležitější, než reference od “ostatních laiků”.

P.S. Dobrý způsob, jak referenci získat je také požádat kolegy o zpětnou vazbu (jak se jim s vámi pracovalo), pokud bude vazba negativní, poučíte se a zlepšíte, pokud pozitivní, můžete ji použít jako referenci.

Vyhrajete oběma směry.

Bonusový tip: Své reference využívejte

Lidé mají často reference na svých webových stránkách. To je vše. A je to škoda.

Své reference můžete využít:

  • v nabídkách klientům
  • jako příspěvek na sociálních sítích
  • jako součást svého newsletteru

Jakmile máte testimonial, ujistěte se, že z něj vytěžíte maximum.

Díky za přečtení a dejte mi v komentářích vědět, jak to máte s referencemi vy!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

LinkedIn
Twitter
Facebook