Co je search intent? A jak jej využít pro SEO?

Vojtěch Bruk

V tomto článku rozebereme search intent. Překlad zní jasně, avšak co vše se za tímto pojmem vlastně skrývá?
search intent

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

Intent znamená záměr. Search intent pak lze přeložit jako záměr vyhledávání.

Možná si uvědomujete i sami na sobě, že když si chcete objednat jídlo, budete psát do vyhledávače jiné výrazy, než když si chcete jídlo uvařit, nebo zjistit, jaké jsou nejlepší restaurace ve vašem městě.

A Google to ví.

Na základě toho jak se ptáte odhadne, jaký je asi váš záměr (co hledáte) a naservíruje vám optimální výsledky.

Z druhé strany… Pokud se chcete ve vyhledávačích umístit pod určitým klíčovým slovem, musíte trefit záměr, který lidé mají, když dané slovo hledají.

Search intent navíc pro SEO hraje stále větší roli.

Dobrým startem je podívat se, jaké jiné výsledky jsou pro dané slovo na vrcholu vyhledávačů a pojmout váš obsah stejným způsobem.

Jaké jsou 4 hlavní druhy search intent?

1. Informační

Lidé hledají informace, nic víc, nic míň, prostě je to jen zajímá.

Příkladem informačního search intentu může být:

  • Nejlepší knihy, co si letos přečíst,
  • Jak začít psát newsletter,
  • Kolik stojí svatba,
  • Je domácí porod bezpečný?,

Informační záměr je asi nejrozšířenějším a do této kategorie bude spadat většina vašich článků.

2. Navigační

Lidé vědí, co hledají a chtějí se na dané místo “jen” dostat.

Příkladem navigačního search intentu může být:

  • Facebook registrace
  • Vojtěch Bruk kontakt
  • Restaurace na náměstí otevírací doba
  • Aktuálně.cz

Navigační search intent většinou pokryjte dobrou technickou optimalizací stránek (aby se indexovaly a měly správné meta popisky a nadpisy). Nicméně pokud lidé hledají nějaký vyloženě navigační výraz a na vašich stránkách jej nenachází, určitě je dobré to co nejdříve zjistit (třeba pomocí nějakého SEO nástroje) a napravit.

3. Srovnávací/komerční

Srovnávací záměr lidé mají, když se pídí, který z kategorie produktů je ten nejlepší.

  • Nejlepší restaurace Brno,
  • Nejlepší kamera na lyže,
  • Srovnání klimatizací 20222

Nicméně mohou se chtít podívat i čistě na to, jaké jsou možnosti (proto komerční)

  • Restaurace Brno
  • Kadeřnctví Opava
  • Plakáty Harry Potter

Obě kategorie mají společné to, jak daleko jsou lidi v nákupním cyklu: Vědí, že mají o danou věc zájem a zkoumají alternativy, jak ji nejlépe dostat.

4. Transakční

Transakční záměr lidé mají, pokud už jsou rozhodlí a víceméně si danou věc chtějí už “jen” koupit. Není náhodou, že o tento záměr bojují eshopy seč mohou.

Příklady:

  • koupit potraviny online,
  • objednat jídlo,
  • Barcelona letenky,
  • Acer monitor 32

Častou “chybou” pak bývá, že lidé na transakční záměr tvoří informační obsah a opačně.

Slovo závěrem

V rychlosti jsem představil všechny 4 hlavní vyhledávací záměry:

  • Informační
  • Navigační
  • Srovnávací/komerční
  • Transakční

Pokud pak tvoříte jakýkoliv obsah, začněte tím, že si řeknete, jaký záměr lidé mají, když danou věc hledají a ujistěte se, že formát vašeho příspěvku odpovídá jejich záměru vyhledávání.

A dejte mi vědět v komentářích, jakou zkušenost máte s vyhledávacím záměrem a vašim obsahem na vašich stránkách!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

LinkedIn
Twitter
Facebook