Co je Canva a jak ji využít k vaší propagaci

Vojtěch Bruk

Seznamte se s užitečným grafickým nástrojem, jenž můžete použít nejen k práci s vaším webem.
co je canva

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

Canva je jednoduchý grafický editor. Je velice jednoduchá na pochopení a ovládání navíc a zvládne řadu věcí. V tomto článku se na ni podíváme blíže.

Proč Canva a ne Photoshop?

Čím se snaží být Elementor ve světě webů, tím se snaží být Canva ve světě grafických editorů.

Jednoduchý nástroj, který můžete rychle ovládnout a ušetří vám desítky hodin. Když navíc víte, co chcete udělat, tak to zvládnete i víceméně sami – bez nutnosti profiesionální pomoci.

Paretovsky bych řekl, že Canva má 10 % funkcionality Photoshopu, se kterou uděláte 90 % práce (samozřejmě pokud jste běžný uživatel, ne grafik).

Co Canva umí

Nebudu se široce rozepisovat o funkcionalitách. Ty si klidně prostudujte na oficiálních stránkách https://www.canva.com/, kde si řadu z nich můžete také s účtem zdarma vyzkoušet.

Popíšu ale účely, ke kterým využívám Canvu já:

  • Resize (škálování) fotek pro různé účely
  • Odstranění pozadí u fotek
  • Vytváření náhledových obrázků (web, YouTube, cokoliv…)
  • Vytváření infografik
  • Vytváření obrázků k postům na sociální sítě
  • Resize (škálování) příspěvků pro různé sociální sítě (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok…)
  • Tvoření grafických prvků pro web – například fotka člena týmu v barevném kulatém rámečku na stránku “O nás*…
  • Stylizace mockupů (Mockup je jakýsi 3D model – u mě typicky náhled notebooku, na kterém je otevřena webová stránka, kterou jsem vytvořil) v Canvě pak tomuto náhledu dotvářím pozadí
  • Když je potřeba: Pozvánka, vtipná koláž, meme…

Kdybych neměl Canvu, většinu těchto věcí bych zvládl v Gimpu (volně přístupná obdoba Photoshopu), nebo bych si poradil nějak jinak.

Spoustu věcí bych však prostě jen neudělal. Tak jednoduché to je. Bariéra by pro mě byla už dostatečně vysoká, že by se mi “vyplatilo” to nedělat vůbec, než to dělat zdlouhavě a draze.

A v tom je Canva skvělá.

Proč ji (někteří) grafici nesnáší?

Pokud jste někdy spolupracovali s nějakým grafickým designerem a zmínili před ním Canvu, možná odešel z místnosti, protočil oči, nebo se jen sarkasticky zasmál.

Stejně jako někteří fotografové lezou z kůže z foto profilů na Instagramu, kde fotí lidé na mobil a špatně, lezou někteří grafici z kůže z “Canva grafiků”. S vaničkou však často vylijí i dítě.

Řada grafiků není zrovna dvakrát nadšená, jelikož Canva demokratizuje přístup k tomu, co se museli oni sami tvrdě učit ve Photoshopu. Ok.

Na druhou stranu dobří grafici si s Canvou hlavu nelámou. Vědí, že skill nelze outsourcovat na žádný nástroj. Jinými slovy, když lidé nevědí, jak grafický obsah tvořit (neznají principy, zákonistosti, postupy), tak jim Canva nepomůže.

Často naopak. Pro dobré grafiky je pak Canva hlavně možností, jak využít své schopnosti (například vytvoří klientům hezkou šablonu, na které stráví desítky hodin a klient už šablonu v Canvě jen plní…).

Dobrý grafik vás tedy nebude za Canvu peskovat. Aspoň dle mého názoru. Pomůže vám spíše s tím si ji ochočit tak, aby byla dobrým sluhou, nikoliv zlým pánem.

Na co si dát pozor?

Canva je populární nástroj. Canva má šablony. A vy už víte, kam to směřuje…

Čím více lidí Canvu používá, tím častěji budeme vídat na sociálních sítích a jinde stále ty stejné šablony příspěvků.

Proto bych doporučil, předtím, než začnete Canvu naplno využívat, buď konzultaci s grafikem, který by vám pomohl s přizpůsobením/tvorbou vlastních šablon, nebo alespoň šablony přizpůsobit vaší značce (barvy, písmo, fotky…), abyste zbytečně neztratili důvěryhodnost používáním stejných šablon jako řada konkurence.

Pustit se do vlastního designu?

Sám se průběžně přesvědčuji o tom, že skutečnost, že umím v Canvě vytvořit, co mě napadne, ještě neznamená, že to bude hezké.

Jak mě často lidé neváhají upozornit 😀 :

Proto bych se do tvorby “na vlastní pěst” spíše nepouštěl a doporučil vyjít z připravených šablon.

Když si však stejně jako já nedáte poradit, tak aspoň vřele doporučuji

  1. Poradit se s grafikem. Stačí klidně rychlý názor… a pokud to pro vás třeba z finančních důvodů není možnost, tak se zkuste:
  2. Poradit s negrafikem, s citem pro grafiku – což může být vlastně víceméně kdokoliv z vašeho okolí, kdo si myslíte, že má vkus na věci, které tvoříte a dokáže vám konstruktivně poradit.

Hlavně se toho nebojte. Můj design možná nesklidil rovna vlídné hodnocení, ale kurz splnil svůj účel, bohatě se vyplatil a díky negativnímu komentáři se dostal ještě k více lidem… Na konci dne to tedy byl vlastně úspěch.

Nicméně pokud nestojíte o aplikaci rčení “negativní reklama, taky reklama”, raději váš design zkonzultujte.

Zpět ke Canvě.

Kolik Canva stojí?

Canva nabízí verzi zdarma. Prémiová verze pak stojí $12.99 (asi 320 Kč) měsíčně nebo $11.99 (asi 290 Kč) měsíčně při roční platbě.

*Kde přišli v Canvě na to, že ušetříte ročně 23 %, když ve skutečnosti ušetříte asi 8 % (ročně zaplatíte $144 namísto $156 při měsíčních platbách) netuším.

I proto mám Canvu v předplatném měsíčním a vím, že ji můžu kdykoliv zrušit.

Pokud jste náhodou studentem (nebo nějakého studenta znáte), můžete Canvu získat na rok zdarma v rámci GitHub packu.

Zhodnocení

Canva je za mě skvělá a vřele ji doporučuju. Je to však stále jen nástroj. A kvalita nástroje záleží často dost na tom, kdo a jak jej používá. Proto doporučuji vaše výtvory (pokud nejsou vyloženě pro hobby projekty) s někým zkonzultovat před tím, než je pošlete do světa.

Pokud byste nikoho takového kolem sebe neměli, klidně to přijďte zkusit na náš Discord.

Šťastné tvoření a dejte mi v komentářích vědět, jak to máte s Canvou vy!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

LinkedIn
Twitter
Facebook